Pasākuma pirmajā daļā savā pieredzē par studiju izvēli dalījās LU studentes: Medicīnas fakultātes 5. kursa studente Laura Keiša, LU Juridiskās fakultātes 1. kursa studente Māra Elizabete Bandeniece un Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes absolvente Elza Liniņa.
Mērķis attīstīties, labas atsauksmes un redzesloka paplašināšana
Laura studijas LU uzsāka jau kad bija pabeigusi studijas citā universitātē un paguvusi arī savā profesijā strādāt. Izvēlējusies studijas ārstniecībā tieši LU, jo sapratusi, ka universitāte ir ļoti progresīva, ar mērķi attīstīties, kas ir arī viņas dzinulis dzīvē. Studiju sākumā Laura mazliet bažījusies par to, ka ir gados vecāka par saviem kursabiedriem, taču tas nebija šķērslis studēt medicīnu, ko Laura jau iepazinusi ģimenē, jo viņas mamma arī ir ārste.
“Savu izvēli neesmu nožēlojusi, mācīties šeit ir privilēģija,” uzskata Laura.
Pretēji Laurai, kura bija pārliecināta, ka vēlas studēt medicīnu, Mārai studiju izvēle radīja nemieru, jo nebija pārliecības vai studēt kultūru, vai jurisprudenci. Tā kā Laurai visa dzīve līdz pat studiju laikam bija saistīta ar mākslu un kultūru, viņa nolēma paplašināt savu redzesloku un studēt Juridiskajā fakultātē.
Arī Māra savu izvēli nenožēlo, viņa uzsver, ka Juridiskajā fakultātē ir izcili pasniedzēji, kas ir savas nozares labākie profesionāļi un arī akadēmiskās literatūras autori.
Savukārt Elza visu vidusskolas posmu bija pārliecināta, ka studēs ķīmiju, taču pēdējā brīdī vienotajā pieteikšanās sistēmā kā savu pirmo prioritāti izvēlējās studiju programmu “Fizika”, jo par šo studiju programmu saņēmusi ļoti labas atsauksmes no draugiem.
Studiju sākumā Elzai fizika bija kaut kas svešs, taču fizika iepatikusies tik ļoti, ka studējusi to arī maģistrantūrā. Pasniedzējus Elza dēvē par padomdevējiem. Dabaszinātnēs bieži vien mācībspēki piedāvā studentiem darbus zinātniskajos institūtos. Arī Elzai studiju laikā pavērās iespēja strādāt Cietvielu fizikas institūtā.
Gribu. Varu. Vajag
Tiešraides otrajā daļā LU Karjeras centra konsultante Dace Siliņa stāstīja, kādas stratēģijas tiek pielietotas lēmumu pieņemšanā par ceļu studijās.
D. Siliņa studiju izvēlē iesaka izmantot stratēģiju “Gribu, varu, vajag”. Pirmkārt, svarīgi izvēlēties to jomu, kas patīk, kuru apgūstot un vēlāk strādājot, laiks pazudīs nemanot. Otrkārt, jāpārliecinās vai izvēlētajā jomā ir vajadzīgās prasmes un spējas. Treškārt, vai šajā jomā būs darbs un perspektīvas.
Vēl laba metode ir sarakstīt savas dzīves mērķus uz lapas un padomāt, kur vēlas būt pēc 10 gadiem. Cilvēkam jāpieņem lēmumi, balstoties uz savām vēlmēm, uzsver D. Siliņa.
Lai saprastu, kura nozare un profesija ir piemērota, LU Karjeras centra speciāliste iesaka izmantot Džona Holanda teoriju, kas apraksta sešus tipus.
- Praktiskais – patīk darboties ar rokām, fokuss ir uz praktisko vidi.
- Izzinošais – interesanti izzināt. Patīk lasīt, pētīt, karjeru realizē caur problēmu risināšanu. Šis ir arī svarīgs aspekts studijās.
- Mākslinieciskais – svarīgi realizēt radošas idejas. Šādiem cilvēkiem ir grūti, ja uzlikti kādi ierobežojumi. Viņu ideālā vide ir māksla, kur var gleznot, rakstīt, režisēt un realizēt dažādus projektus.
- Sociālais – patīk cilvēki un grib viņiem palīdzēt. Šādiem cilvēkiem piemērotas profesijas ir psihologi, konsultanti, sociālie darbinieki un medicīnas darbinieki.
- Uzņēmīgais – grib realizēt savas idejas un vadīt cilvēkus. Viņam ir izteiktas līdera īpašības. Šādi cilvēki ir projektu vadītāji un uzņēmēji.
- Konvencionālais – mīl kārtību. Svarīgi, lai nodefinēti spēles noteikumi. Šādi cilvēki ir labi juristi un menedžeri.
Cilvēkam var būt izteikti vairāki tipi, kurus viņš meistarīgi savieno savā profesijā.
Jābūt drosmei domāt
Tiešraides noslēgumā fakultāšu mācībspēki iepazīstināja ar daudzpusīgajām LU studiju programmām un iespējām, kuras pavērsies pēc studiju programmu absolvēšanas.
LU studentiem jābūt drosmei domāt, diskusijā uzsvēra LU mācībspēki.
Tiešraides ierakstu var noskatīties LU Facebook lapā.
Pieteikšanās studijām LU sāksies 13. jūlijā un ilgs līdz 3. augustam. Vairāk informācijas par studijām LU: www.gribustudet.lv.