Tipiskos spēju attīstības pētījumos daudz uzmanības veltīts t. s. ģeometriskā moduļa esamībai telpiskajos procesos, savukārt, neiroloģiskās attīstības pētījumos liela uzmanība ir pievērsta ventrāliem un dorsāliem vizuāliem procesiem un to iespējamām disociācijām. Profesores Faranas referātā tiks skaidrots, kā tiek veikta kāda darbība. Atbildot uz šo jautājumu, profesore atsauksies uz vairākām metodoloģijas tehnikām un pieejām. Referātā tiks skatīta agrīno traucējumu ietekme tālāko funkciju attīstībā. Tāpat tiks skatīti dažādu kognitīvo jomu saistījumi, kā arī gēnu, uzvedības, vides un smadzeņu funkciju mijiedarbība. Profesore prezentēs pētījumu rezultātus par telpisko spēju attīstību, ņemot vērā minēto faktoru ietekmi.
Telpiskās spējas ietver vietas un objektu dimensiju un to savstarpējo attiecību uztveri. Šīs spējas mēs lietojam visvienkāršākajās situācijās, piemēram, lai sakārtotu somu, ievietotu traukus trauku mazgājamā mašīnā, navigējot, kā arī lai saģērbtos. Referāta pirmajā daļā tiks sniegta salīdzinoša analīze indivīdu ar Dauna un Viljamsa sindromu navigācijas spējām, izmantojot virtuālās realitātes vidi. Pētījumu rezultāti liecina, ka abām grupām raksturīgas vājākas navigācijas spējas. Tomēr abu grupu salīdzinājums liecina arī par specifiskām atšķirībām navigācijas procesos un telpiskajās veiktspējas procesos kopumā. Šiem atklājumiem ir būtiska nozīme abu grupu pārstāvju ikdienas dzīves izpausmēs.
Otrā referāta daļā profesore Farana apspriedīs saistību starp telpiskajām spējām un matemātiku pamatskolas vecuma skolēniem. Šie atklājumi ir saistīti ar pētniecisku pamatojumu tam, ka telpiskās spējas ir attīstāmas un telpisko spēju treniņš ir efektīvs un noturīgs. Profesore Farana demonstrēs virkni pētījumu no viņas vadītās laboratorijas par to, ka telpiskie vingrinājumi un telpisko spēju aspekta iekļaušana izglītības saturā būtiski uzlabo bērnu veiktspēju matemātikā un citos STEM priekšmetos.
Prof. Emīlija Farana ir Kognīcijas, gēnu un attīstības daudzveidības (Cognition, Genes and Developmental Variability lab) laboratorijas direktore Sarejas Universitātē Lielbritānijā. Viņa ir arī Sarejas Universitātes Psiholoģijas skolas pētniecības direktore, kā arī Sarejas Universitātes Pētniecības kultūras un integritātes akadēmiskā vadītāja. Profesore saņēmusi daudzus apbalvojumus, tostarp Britu psiholoģijas biedrības pasniegto Nīla O’Konora balvu par pētījumiem attīstības traucējumu jomā. Viņas pētniecību atbalstījusi Britu Akadēmija, Nafīlda fonds (Nuffield Foundation), Vaterlo fonds un daudzas citas prestižas pētniecības atbalsta institūcijas. Prof. Farana ir Londonas Universitātes Koledžas (University College London) goda biedre.
Prof. Farana zinātnes kopienā ir augsti novērtēta pētniece, viena no izcilākajām vecumposmu pētniecēm pasaulē. Prof. Farana nodarbojas ar navigācijas, motorisko procesu, mentālās priekšstatīšanas, telpiskās valodas, uztveres integrācijas, vizuāli telpiskās atmiņas un orientācijas procesu izpēti. Viņa veic pētījumus arī par saistību starp eksakto zinātņu apguvi un telpisko prasmju attīstību.
Profesores Emīlijas Faranas pētnieciskās intereses saistās ar neiroloģiskās attīstības traucējumu izpēti, kā arī telpas uztveri tipiskās un atipiskās populācijās. Šī brīža uzmanības centrā ir tipisku un atipisku attīstības procesu izpēte bērniem, indivīdi ar autiskā spektra traucējumiem, Dauna sindromu, Viljamsa sindromu, uzmanības deficīta un hiperaktivitātes traucējumiem, kā arī motorās koordinācijas traucējumiem.
Izcilības lekciju kognitīvā zinātnē sadarbībā ar LU DF Uztveres un kognitīvo sistēmu laboratoriju izveidojis LU Goda biedrs, mecenāts, organizācijas “Friends of the University of Latvia” valdes loceklis un Latvijas Republikas goda konsuls Ilinoisas štatā Roberts Blumbergs. Šī izcilības lekcija kognitīvā zinātnē ir vienīgā šāda veida lekcija ne tikai Baltijas valstīs, bet arī Austrumeiropā. Šī tradīcija Latvijā vairākus gadus pulcējusi nozīmīgākos pētniekus no uztveres, psiholoģijas, mūzikas, matemātikas, neirozinātņu un daudzām citām jomām. Atbalstu lekcijas norisei administrē LU fonds. Lekcijas norisi atbalsta arī Rīgas Stradiņa universitāte.
Plašāka informācija par LU DF Uztveres un kognitīvo sistēmu laboratoriju – www.lpcs.lu.lv.